Friday 7 September 2018

Lectures prescriptives curs 2018-19

1. Solitud, de Caterina Albert, “Víctor Català” 

La narrativa en el Modernisme; tendències. La trajectòria literària de Caterina Albert: contes i novel·la. Les concepcions literàries: realisme, naturalisme, simbolisme; realitat i subjectivitat. Solitud. Composició i publicació. Estructura i capítols: autonomia i enllaç. La trajectòria de la protagonista. Elements simbòlics de l’estructura. El punt de vista narratiu. Mila: desig de realització personal i fracàs. El desenllaç de la novel·la. Mila i els altres personatges: atracció (Arnau), maternitat (Baldiret), idealització (Pastor), repulsió (Ànima). La figura del Pastor i la relació amb la natura; el Pastor com a artista. L’Ànima: les forces negatives de la natura. El paisatge: descripció i valors simbòlics. La plana i la muntanya. Somnis, símbols i motius recurrents.

2. Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter 

El teatre en el Modernisme. El regeneracionisme vitalista. La influència d’Henrik Ibsen. Aigües encantades com a adaptació d’Un enemic del poble d’Ipsen: paral lelismes. Estructura dram tica. El personatge de Cecília. Conflicte individual i conflicte col·lectiu; conflicte generacional i conflicte ideològic. Les forces immobilistes i reaccionàries i les forces de progrés. Oposicions ideològiques: tradició i modernitat, religió i raó , obscurantisme i ciència, ignorància i coneixement, camp i ciutat, acció i inacció , vida i mort, fatalitat i transformació . Vergés i el Foraster: actituds davant la tradició i la natura. Vitalisme i regeneracionisme en Cecília i el Foraster. Elements simbòlics (l’aigua, l’ocell, la tempesta).

3. El cor quiet, de Josep Carner 

El cor quiet en la biografia i la trajectòria poètica de Carner. La poètica de Carner i l’aproximació al postsimbolisme. L’estructura del llibre: caràcter i temes de les cinc parts; la trajectòria des de la inquietud al seny. “Les nits”: la nit, la interrogació metafísica i religiosa, el camí cap al seny; . “Els arbres”: descripció i humanització de la natura. “Les estampes”: el poeta i la contemplació del món exterior; l’ordenació segons el cicle de les estacions. “Les adreces”: poesia de circumst ncies i reflexió sobre la vida. “L’assenyament”: l’actitud madura davant la vida i l’adquisició del seny. Aspectes formals: formes mètriques convencionals (sonets, cançons) i assaig de noves formes (especialment a “Les nits”: poemes sense estrofisme regular i amb versos polimètrics).

4. Ball robat, de Joan Oliver Joan Oliver i “Pere Quart”

Teatre, narrativa i poesia. El teatre d’Oliver: trajectòria, etapes, models. Comèdia burgesa, teatre compromès, crítica social. El teatre com a fenomen social. Obra original i traduccions. Ball robat. Datació i context. El punt de partida: la narració Escena d’alcova. Estructura dramàtica. Els personatges: les tres parelles. Caracterització personal i social. El món interior dels personatges. Sentit del títol. El conflicte plantejat i el desenllaç. Els temes: amor, felicitat, frustració, atracció, el pas del temps. Paraula i acció.

5. Vent d’aram, de Joan Vinyoli 

La trajectòria poètica de Joan Vinyoli. Orígens: postsimbolisme. Evolució : introspecció , recerca interior, dissolució de la forma, to conversacional, realitats pròximes. La poètica de Vinyoli: la poesia com a coneixement i forma de vida. L’actitud moral del poeta. Vent d’aram. El títol: imatge i valor simbòlic. Estructura: poema-pròleg (“Amb ronca veu”) i tres parts. “Amb ronca veu”: figuracions del poeta (l’arbre, el gall). Primera part: el pas del temps, el record. Les imatges de la natura. Valor simbòlic de les imatges. L’autoconeixement. Segona part: el tema amorós. Desig, descoberta i recomençament. Tercera part: la mort com a tema principal. Les formes poètiques. To conversacional i sentenciós.

6. Feliçment, jo sóc una dona, de Maria Aurèlia Capmany 

La trajectòria literària de Capmany. Les obres de maduresa. Realisme i psicologisme. Feliçment, jo sóc una dona (1969). Procediments: la novel·la com a autobiografia fictícia. El temps de l’escriptura: Mallorca, relació amb l’editor. El temps narratiu: autobiografia. El model invocat: Moll Flanders, de Daniel Defoe (els títols de capítols homenatgen la tradició anglesa). Els ambients socials vistos a través de la protagonista-narradora. La societat catalana i els mons socials i ideològics retratats en la novel·la (barris pobres, burgesia industrial, baixos fons, etc.; catolicisme, sindicalisme, filantropia, etc.). La protagonista. Progressió vital, independència, valors morals, amor i sexe. Relació amb el títol. Els personatges secundaris en relació amb la protagonista.


No comments:

Post a Comment