Guia per fer un comentari poètic
INTRODUCCIÓ
COMENTARI DEL POEMA
CONTINGUT
PUNT DE VISTA DE LA VEU POÈTICA
FORMA
ESTRUCTURA (MÈTRICA)
De quina manera els temes marquen les diferents parts del poema.
Nombre i distribució dels versos en estrofes.
Recompte sil·làbic. Rima.
LLENGUA
Proporció de substantius, adjectius, verbs, adverbis...
Camp semàntic al qual pertany el lèxic predominant.
RECURSOS RETÒRICS
Figures retòriques. Repeticions, paral·lelismes, imatges, metàfores, personificacions, sinestèsies.
Ritme
Període de la frase (vers llarg o curt). Sintaxi (simple o complexa). Ritme acompassat, marcat, lent, ràpid...
VALORACIÓ PERSONAL
Quins aspectes ens han semblat més interessants o remarcables del poema.
EXEMPLE
- Títol
- Autor
- Obra a la qual pertany
- Any de publicació
- Breu introducció sobre l'autor (lloc i any naixement i mort, tipus de tipologia o moviment al qual pertany, temes...)
- Situació de l'obra en el context de la seva vida (o trajectòria literària).
COMENTARI DEL POEMA
CONTINGUT
- Tema central. Justificació del títol
- Descripció breu i objectiva del contingut (explicar el que diu amb paraules entenedores sense parafrasejar el poema), indicant-ne els diferents temes.
PUNT DE VISTA DE LA VEU POÈTICA
- Què ens vol dir el poeta, què vol transmetre i com ho fa (amb quins recursos principals aconsegueix transmetre'ns el que vol). Qui parla? Està en primera persona?
FORMA
ESTRUCTURA (MÈTRICA)
De quina manera els temes marquen les diferents parts del poema.
Nombre i distribució dels versos en estrofes.
Recompte sil·làbic. Rima.
LLENGUA
Proporció de substantius, adjectius, verbs, adverbis...
Camp semàntic al qual pertany el lèxic predominant.
RECURSOS RETÒRICS
Figures retòriques. Repeticions, paral·lelismes, imatges, metàfores, personificacions, sinestèsies.
Ritme
Període de la frase (vers llarg o curt). Sintaxi (simple o complexa). Ritme acompassat, marcat, lent, ràpid...
VALORACIÓ PERSONAL
Quins aspectes ens han semblat més interessants o remarcables del poema.
EXEMPLE
https://www.espaibarcanova.cat/descargas/espai/1472093_5_2_104895.pdf
No comments:
Post a Comment